10 krótkich lekcji, które wynieśliśmy z pracy z tysiącami właścicieli salonów

10-lekcji-blog-versum

Prowadzenie własnego biznesu w branży beauty to nie lada wyzwanie. Dziś, aby odnieść sukces, nie wystarczy już być dobrym specjalistą. Na powodzenie firmy składa się wiele elementów, takich jak umiejętność organizowania swojej pracy czy jakość obsługi dostarczanej klientom. Podczas wielu lat współpracy z właścicielami salonów i gabinetów urody nauczyliśmy się kilku ważnych rzeczy, o których powinien pamiętać każdy przedsiębiorca z tej branży. 

Lekcja 1. Podstawa marketingu: dobra relacja z klientem

Skuteczny marketing opiera się obecnie na szczególnej trosce o zadowolenie klientów. Ogromne znaczenie ma wysoka jakość obsługi i znajomość potrzeb klienta, która w dużej mierze wynika z naszych umiejętności komunikacyjnych. Aby nawiązać długotrwałą, pozytywną relację z klientem i dobrze go poznać, musimy pamiętać o trzech zasadach:

  • zadawaj pytania,
  • uważnie słuchaj,
  • zapisuj istotne informacje o kliencie.

Zaangażowanie w obsługę przekłada się bezpośrednio na opinię o salonie, na to, czy jest polecany i czy ludzie regularnie do niego wracają.

Czy odnotowujesz w karcie klienta wszystkie istotne fakty?

Lekcja 2. Zadowolony klient – najlepszy ambasador marki

Klienci to bezkosztowa, a przy tym niezwykle skuteczna reklama. To również źródło cennych opinii na temat usług i stały monitoring jakości pracy salonu czy gabinetu. Zadowolony klient to najlepszy ambasador marki. Chętnie poleca, a jego słowa mają o wiele większą moc, niż nawet najbardziej profesjonalna reklama. Niezadowolony to z kolei wskazówka, które obszary pracy salonu wymagają poprawy lub jakie szkolenia warto zapewnić swoim pracownikom. Dlatego tak ważne jest, aby dać klientom prawo do wypowiedzenia się o firmie.

Czy uruchomiłeś już automatyczny system komentarzy?

Lekcja 3. Czas to pieniądz

Tak bardzo potrzebny, a ciągle w deficycie: czas. Kto z nas nie marzy o dodatkowej godzinie w dobie? Obowiązków przybywa, a zasób czasu pozostaje bezlitośnie niezmienny, dlatego każde rozwiązanie usprawniające pracę i pozwalające uniknąć pomyłek wynikających z pośpiechu jest dziś na wagę złota. Automatyzacja zadań – oto ratunek. 

Czy korzystasz już z narzędzi do automatyzacji pracy?

Lekcja 4. Manager superbohater

Kierowanie zespołem, troska o finanse, kontrolowanie stanów magazynowych, zamawianie i naprawa sprzętów, marketing, szkolenia, praca z klientami… i wiele więcej. Lista zadań osoby prowadzącej salon nie ma końca. Podołanie tym wszystkim obowiązkom wymaga niezwykłej wszechstronności i wiedzy na temat niemal każdego obszaru działania firmy. Możliwe wydaje się to tylko w wykonaniu superbohatera. W kierowaniu salonem, supermocą są profesjonalne narzędzia, które znacznie ułatwiają wykonywanie codziennych obowiązków i czuwanie nad pracą zespołu.

Czy korzystasz już z supermocy profesjonalnego systemu do zarządzania salonem?

Lekcja 5. Dobry zespół daje Ci przewagę

Sprawny i zgrany zespół to ogromna wartość dla firmy. Dlatego budowanie, szkolenie i motywowanie go to jedno z najważniejszych zadań właściciela lub kierownika salonu. Poczucie przynależności i dobra atmosfera sprawiają, że pracownicy działają sprawniej i z większym zapałem. Aspekty takie jak wewnętrzna komunikacja, system rozliczania czy podział zadań muszą być dobrze zorganizowane, wolne od przypadkowości i chaosu. Czas poświęcony zespołowi to zdecydowanie opłacalna inwestycja.

Jak usprawniasz pracę swojego zespołu?

Lekcja 6. Papier odchodzi do lamusa

Niewiele osób lubi zmiany. Przejście z tradycyjnych metod na innowacyjne – jak na przykład wprowadzenie systemu komputerowego w miejsce segregatorów i papierowego kalendarza – budzi wiele obaw. To naturalne. Zmiana nawyków nie jest łatwa, a na naukę często brakuje czasu. Trudności są jednak chwilowe, a otwarcie się na nowoczesne rozwiązania przynosi niesamowite korzyści. Nasi klienci zgodnie przyznają, że kto raz spróbuje pracy z systemem, ten nie będzie już mógł wyobrazić sobie życia bez niego!

Czy w codziennej pracy używasz komputera z odpowiednim oprogramowaniem?

Lekcja 7. Misja: zatrzymaj klienta

Niewątpliwą podstawą sprzedaży i utrzymania stałego ruchu w salonie, co do której zgodni są wszyscy managerowie, jest natychmiastowe umawianie kolejnych wizyt. Nie można pożegnać się z klientem, nie ustalając przedtem terminu ponownego spotkania. A jeśli już tak się stanie, niezwykle ważne jest, aby przypomnieć mu o swoim istnieniu i zachęcić do powrotu. Tej kwestii nie wolno pozostawić przypadkowi.

Jak zachęcasz swoich klientów do powrotu? Czy korzystasz z marketingu automatycznego?

Lekcja 8. Wirtualne miejsce spotkań

Internet to świetne miejsce na pozyskanie nowych klientów. Korzystają z niego niemal wszyscy, a dzięki dostępności na wielu urządzeniach – w tym mobilnych – towarzyszy nam przez cały dzień: w autobusie, poczekalni, czy sklepowej kolejce. Zdjęcia znajomych opublikowane na Facebooku czy Instagramie zachęcają nowych klientów do odbycia wizyty, dlatego istotne jest, aby zapewnić im szybki i łatwy dostęp do terminarza rezerwacji u fryzjera czy kosmetyczki. Salon powinien być tam, gdzie są klienci – w tym przypadku: w sieci.

Czy uruchomiłeś już rezerwację online, dzięki której jesteś dostępny dla swoich klientów 24/7?

Lekcja 9. Sprzedaż detaliczna ma znaczenie

Nie samą usługą salon żyje. Znaczna część wpływów pochodzi ze sprzedaży kosmetyków i produktów do pielęgnacji w domu. Pomimo napiętego grafiku, chcąc zwiększać sprzedaż, trzeba stale pamiętać o odpowiednim polecaniu produktów. Aby mieć pewność, że wszystko odbywa się prawidłowo, należy zadbać o wiedzę i motywację swoich pracowników. Dlatego właśnie świadomi managerowie decydują się na organizację szkoleń i wprowadzanie zachęcających prowizji ze sprzedaży.

Czy Twoi pracownicy są odpowiednio rozliczani ze sprzedaży produktów?

Lekcja 10. Tajemnica sukcesu salonu

Wieloletnie doświadczenie w pracy z tysiącami właścicieli i managerów z branży hair & beauty pozwoliło nam wyciągnąć wiele wniosków na temat tajników prowadzenia takiego biznesu. Analizując uzyskane informacje, zdołaliśmy dostrzec zarys pewnej statystyki:

  • ⅓ sukcesu salonu to fach, czyli umiejętność wykonania zabiegów i specjalistyczna wiedza,
  • ⅓ to doskonała obsługa klienta,
  • ⅓ to umiejętności menedżerskie oraz sprawne kierowanie firmą i zespołem.

Nasza rada:

Choć pierwszy z wymienionych elementów nie jest naszą specjalnością, doskonale znamy się na pozostałych dwóch. W ciągu wielu lat pracy poznaliśmy najistotniejsze tajniki obsługi klienta i zarządzania biznesem beauty. Chętnie udzielimy Ci cennych porad i pomożemy wdrożyć doskonałe narzędzie, które usprawni zarządzanie Twoim salonem.

Nie masz jeszcze Versum? Zacznij korzystać za darmo

[Głosów:1    Średnia:5/5]



 

Chcesz, żebyśmy oddzwonili do Ciebie
w 5 minut?
Zamów połączenie
close-link



 

Chcesz, żebyśmy do Ciebie oddzwonili?
Zamów połączenie
close-link